Našťastie, Slováci na tom ešte takto alarmujúco nie sú. Možno kvôli, jemne povedané, skromnejšej ekonomickej situácii nášho štátu, a snáď aj kvôli zdravšiemu rozumu. Američania sú na tom asi najhoršie (zase tí amíci, ale myslím, že tentokrát odôvodnene). Bez urážky. A drobné Írsko, ktoré zažilo v poslednom desaťročí ekonomický boom, sa tiež nedáva zahanbiť, a statočne doťahuje životný štandard na konzumný americký štýl. Burgery, telka a hlavne nekonečné nakupovanie. S tým spojené drzúňstvo, bordelárstvo a odpadky. A to teraz nemám na mysli len prípady, keď slečinka šmarí do kontajnera nové tričko len preto, že suseda, ktorú neznáša, si predvčerom kúpila také isté. Stačí sa len prejsť po, ja mu hovorím, že ľudovom (rozumej najlacnejšom), obchode s oblečením s názvom Penney´s. Čo sa tam toho váľa po zemi... Cigánska chartč by sa za ten bordel nemusela hanbiť. Niet kde stúpiť... (expresívnejšie šuňavsky niet de napluť). Jednoducho keď niekto niečo zhodí alebo mu spadne, neobťažuje sa to zdvihnúť. (Česť výnimkám.) Tričká, bundy, nohavice, topánky, sponky, všetko možné – všetko nakope... Ach jaj... A to ma srdce bolí už len pri predstave, aké kvantum papierových tašiek spotrebuje náš Eason. Každý zákazník má právo pri nákupe na papierovú tašku alebo sáčok. Keď si kúpi kartu, tak mu ju do sáčka dávame viac-menej automaticky „to keep it clean“. Ja sa ale vždy pýtam zákazníka, či chce/potrebuje sáčok/tašku, aj keď som už z toho po celom dni skoro zachrípnutá a jazyk sa mi moce, keď to isté hovorím dookola stokrát za deň. Je totiž pravdepodobnosť (a dosť veľká), že povie nie, a tým sa viac ušetrí. Nie Easonských peňazí, ale životného prostredia a stromov. Pretože nakupovanie a spotreba je iba vrchol reťazca činností, ktoré mu predchádzajú, a ktoré za ním ešte nasledujú. Človek by sa nenazdal, čo všetko s tým súvisí... A aký to má dopad na životné prostredie. A netreba hovoriť, že nie sme amíci a nás sa to netýka. Každý snáď môžeme zvážiť, v akom stave je naše nakupovanie, a prístup k onému pojmu životné prostredie (pre mnohých žiaľ len prázdny všeobecný ničnehovoriaci výraz). Aby sa z nás nakoniec tiež nestala druhá Amerika. Možno k tomu nemáme zasa až tak ďaleko...
Ak vás zaujímajú širšie súvislosti celého toho výrobného a nákupného procesu, ponúkam vám jedno veeeeeľmi dobré videjko „the story off stuff“. Je v angličtine, ale snáď aj neanglicky hovoriaci z neho budú niečo mať, lebo výborne pracuje s kreslenými obrázkami. Len je trocha dlhšie, tak si to pozrite, keď budete mať trošku viac času. 20 minút. Nezľaknite sa tej dĺžky, naozaj to stojí za to. Tak klikajte: www.storyofstuff.com
There is a lot more behind the innocent word shopping. See for yourselves. A very very good video: www.storyofstuff.com
No comments:
Post a Comment